Modlin: pevnost čtyř národů

Michaela Smékalová Michaela Smékalová, Průvodce Radynacestu.cz Vydáno 24. 1. 2017 • Přečteno 302x

Dnes je pevnost částečně zpřístupněna veřejnosti, která zde může navštívit muzeum nebo jen tak prozkoumat její interiéry.

Vyberte si z našich 4 zájezdů do PolskaZobraz zájezdy

Tuto obrovskou vojenskou pevnost najdete u obce Nový Dvůr na soutoku řek Visly a Narvy, asi 50 kilometrů severozápadně od Varšavy. Její rozměry jsou rekordní – se svou délkou 2 250 metrů je nejdelší vojenskou budovou v Evropě.

Modlin byl během své existence v držení Švédů, Napoleonových vojáků, ruské armády, a nakonec Poláků. Těm jako vojenský objekt slouží dodnes, i když ne celý – částečně je totiž pevnost zpřístupněna veřejnosti.

Základní kámen položili Švédové

Strategické území soutoku Visly s hned několika menšími říčkami lákalo vojenské jednotky již odpradávna. První tvrz zde ale vznikla až v polovině 17. století. Základní kámen budoucí pevnosti se odhodlali položit švédští vojáci. Místo, na kterém pevnost dodnes stojí, se tehdy nazývalo Švédský ostrov.

Hlavním úkolem tvrze bylo bránit dřevěný most přes Vislu a zásobovat švédská vojska během bitvy o Varšavu. Po vyhnání Švédů z Polska byla zničena i jejich pevnost a celých 150 let zůstal ostrov neobydlen.

Napoleonovy neskromné plány

Vstupní brána do pevnostiVstupní brána do pevnosti

Po velkém dělení Polska bylo okolí Modlinu včleněno do území Ruska. Krátké působení Napoleona v Polsku a vytvoření Varšavského knížectví se v tomto kraji neslo ve znamení výstavby pevností na hranicích s Ruskem. Napoleon totiž počítal s výpady Rusů do západní Evropy a zároveň si chystal výchozí bod pro dobytí Petrohradu a Moskvy.

Modlin měl podle jeho plánů sloužit k zásobování francouzských vojsk a rekonstrukce zničené švédské pevnosti začala na rychlo v roce 1807.

Po třech letech byl však plán změněn a Napoleon už s Modlinem počítal jako s opěrnou vojenskou pevností. Měl na jeho dokončení eminentní zájem a těsně před francouzsko-ruskou válkou zde pracovalo více než 20 000 dělníků. Přesto nebyl zcela dokončen.

Smělé francouzské plány počítaly s opevněnou oblastí skládající se ze tří částečně nezávislých tvrzí. Hlavní obranná linie byla umístěna na pravém břehu řeky Visly a byla složena z polygonálních opevnění se čtyřmi baštami a třemi špičatými pevnůstkami, které měly hlavní budovu chránit před moderními děly. Druhá část byla na levém břehu Visly a třetí byla postavena na původním Švédském ostrově.

Ruská superpevnost

Po porážce Francouzů u Moskvy přešla pevnost do rukou Rusů. Je však třeba zmínit, že Modlin se jim dokázal bránit nejdéle ze všech pevností na řece Visle – téměř rok. Po polském povstání proti Rusku získal Modlin opět na důležitosti. Stal se základnou pro početné ruské vojsko, které mělo za úkol zamezit  případným dalším povstáním Poláků a bránit západní hranice carského Ruska.

Po zhoršení německo-ruských vztahů na konci 19. století bylo rozhodnuto o opětovném rozšíření Modlinu. Tentokrát se počet pevností rozrostl na osm a všechny dohromady vytvořily prstenec ve vzdálenosti 2–4 kilometrů od centrální pevnosti. Později byly budovány další a další tvrzi v okolí a v době vypuknutí 1. světové války byl Modlin se svými celkem 19 pevnostmi bezkonkurenčně nejsilnější obrannou linií v Evropě.

Současný stav pevnosti

Modlin, coby „symbol ruské vlády v Polsku“, byl vydán Němcům v roce 1915. Němci v pevnosti zabavili 1 600 zbraní a skoro milion granátů. Po 1. světové válce byl Modlin modernizován, vybaven moderními bunkry, protiletadlovými a protitankovými zařízeními a jeho hlavním úkolem byla ochrana Varšavy před případnými útoky ze severu.

Dnes je pevnost částečně zpřístupněna veřejnosti, která zde může navštívit muzeum nebo jen tak zkoumat její interiéry. Částečně pevnost stále funguje jako základna pro polské vojáky. Malé okolní pevnůstky nejsou návštěvníkům zpřístupněny vůbec a bohužel spíš chátrají.

Využíváno je i bývalé vojenské letiště

Letiště slouží i společnosti RyanairLetiště slouží i společnosti Ryanair

Někdejší přistávací plocha pro vojenská letadla je dnes využívána jako civilní letiště Modlin náležející k Varšavě. Otevřeno bylo v červenci 2012 a je základnou zejména pro nízkonákladové letecké společnosti, jako například Ryanair.

Michaela Smékalová

Michaela SmékalováPrůvodceExpert

Vychutnat si daný moment a odnést si nezapomenutelné zážitky – to je celá podstata cestování.

Polsko

Za zážitky do sousedství

Vyberte si jeden z našich 4 zájezdů do Polska

Zobrazit aktuální zájezdy do Polska

Nejbližší volný zájezd odjíždí již 11. května





URL stránky: http://www.radynacestu.cz/magazin/modlin/

Přihlašte se do Newsletteru a cestujte výhodně!