Zájezdy pro cestovatele

Ptejte se nás +420 608 261 719 Po – Čt: 8:30 – 17:00, Pá: 8:30 – 16:00

CESTOVATELSKÉ KINO: z Mosky do Vladivostoku Transsibiřskou magistrálou

Autor: Zuzana Sotáková, Radynacestu.cz | Vydáno: 6. 12. 2019 | Přečteno: 894x

Cestovatelské kino ve středu 11. prosince v brněnském Kině Scala přiblíží skryté krásy východní Evropy a Asie s cestovatelem Janem Harudou, který přidá i praktické tipy na cestu. „Vyznat se v čase je základní premisa šťastného cestování,“ říká Jan, který v Cestovatelském kině představí Transsibiřskou magistrálu. Jednu ze světových legend železničních tratí!

Cestovatelské kino, tentokrát o Transsibiřské magistráleCestovatelské kino, tentokrát o Transsibiřské magistrále

Vydejte se na přímo epickou cestu, která spájí nejen západ s východem, ale i země, kultury, tradice a lidi. Pobyt v „hotelu“ na kolejích nabízí nevšední dobrodružství, které projíždí přes nejdůležitější města Ruska, nedotčenou přírodu Mongolska, pestrý Peking anebo legendární Čínskou zeď. 

Transsibiřská magistrála jako výlet hned vyvolává představu, že člověk je nekonečně mnoho dní ve vlaku. Co všechno se dá zažít na této trase a jak dlouho vlastně trvá?

Jan Haruda: Celá trasa má 9 288 kilometrů a co dva dny vyjíždí expresní vlak Rossija, který překoná trasu mezi Moskvou a Vladivostokem u Tichého oceánu za šest dní. Většinu trasy nejede vyšší rychlostí než 80 km/h, takže člověk nemá kam pospíchat, stejně jako vlak. Samozřejmě můžete cestu absolvovat najednou, ale většina cestovatelů v průběhu cesty vystupuje v městech či dědinách, odkud se dají podnikat cesty na sever i na jih od trasy. Ať už to je do pohoří Ural, Altaj, či na jezero Bajkal. Samozřejmě největším lákadlem pro cestovatele je poznání měst po trase jako Moskva, Kazaň, Jekatěrinburg, Omsk, Novosibirsk, Irkutsk, Ulan-Ude anebo Vladivostok. Velkým lákadlem je ovšem i náhled do života cestujících ve vlaku, který se stává živým organismem proplétajícím se sibiřskou tajgou a jako tepna života spojující celou Ruskou federaci. V každém vagonu je rozpis, kde a jak dlouho bude vlak stát, aby si cestující mohli případně nakoupit v některém ze stánků anebo od bábušek nabízejících něco na zub z místních dobrot. Všeobecná představa je, že je to země monotónní a celou dobu se jede sibiřskou tajgou. Je až překvapivé, že celou dobu vás krajina spíše uklidňuje, než nudí. Ale samozřejmě to závisí na tom, jak se samotnou cestou necháte pohltit.

 

Kolikrát jste tuto cestu absolvoval? Netrpěl jste ponorkou?

Jan Haruda: Cestu jsem jel zatím jen v létě, na další absolvování se chystám v zimní variantě v blízké době. Ponorkou jsme netrpěli, protože základem je zvolit si správné spolucestující. Cestu jsem absolvoval s kamarádem, se kterým jsme přešli část Himalájí, takže jsme oba věděli, že to nebude problém.

 

Jaké zajímavé zážitky jste si odvezl z Transsibiřské magistrály? Cestuje s ní hodně turistů?

Jan Haruda: Zážitků je na knihu, takže to bych si nechal do přednášky. Překvapivě, první turisty jsem potkal až v Irkutsku, kousek od jezera Bajkal. Do té doby člověk cestuje především s místními. Pravda, nejvíce turistů se soustřeďuje v Moskvě a následně v Irkutsku, který je považovaný za výchozí bod k Bajkalu. Na vzdálenosti, které tam jsou, je výskyt západních turistů opravdu minimální.

 

Je takový výlet, pokud by chtěl člověk dát celou cestu, drahý špás?

Jan Haruda: Záleží, jaký komfort chcete během cesty mít. Cesta se dá sehnat od pár tisíc korun až po desetitisíce. Nejlevnější vagony, tzv. Plackartnyj, jsou v podstatě jedna dlouhá chodba ve vagoně a po stranách nahoře i dole jsou postele. Jde vlastně o sdílený vagon, takže se vzrůstajícím pohodlím úměrně roste i cena. Nejluxusnější vagony s vlastní sprchou, televizí a manželskou postelí můžou stát i jako velmi drahé luxusní hotely.

 

Pokud se tedy někdo na tento výlet vydá, na co se má připravit a co by mu nemělo chybět v batohu?

Jan Haruda: Měl by mít hlavně otevřenou mysl a brát všechno, co přijde, jako součást cesty. Ta se může vždy stát zčásti nepředvídatelnou. Není potřeba mít nějakou speciální výbavu, ale rozhodně se hodí ručičkové hodinky. Všechny časy odjezdů a příjezdů vlaků se řídí moskevským časem a je jedno, ve kterém ze sedmi časových pásem se zrovna nacházíte. Čas na mobilu se bude automaticky různě měnit, takže klasické hodinky, na kterých si stále držíte moskevský čas, vám cestování a orientaci ulehčí. Lokální vlaky se naopak řídí časem místním. Vyznat se v čase je základní premisa šťastného cestování.

 

Kolik peněz by si člověk měl připravit na tuto magistrálu?

Jan Haruda: Záleží také na tom, jestli člověk letí nazpět a odkud. Letenky z Vladivostoku do Prahy se dají sehnat i za sumu okolo deseti tisíc, Irkutsk také a do Jekatěrinburgu můžete letět z Prahy i za šest tisíc korun. Cesta sama o sobě s ohledem na vzdálenost drahá není a potraviny také ne. Všechno opět záleží na tom, co si kdo chce dopřát.

 

Jan Haruda je vystudovaný kulturní a politický geograf, marketér a tvůrce cestovatelských komiksů. Ve svých přednáškách rád uvádí historicko-geografická fakta do zajímavých souvislostí. O sobě napsal například i: „Necestuji a neprovázím vás proto, abychom měli pěkné fotky do rodinného alba, ale věřím, že za každou cestou se skrývá veliké tajemství poznání sebe, přátel, jiných kultur nebo míst, která v nás nechají zakořenit ten nádherný pocit objevování.“

 

Kdy: ve středu 11. 12. 

Start: 20:30 hod.

Vstupenky: bit.ly/Magistrala1112

 
Event: https://www.facebook.com/events/413750562635993/

Jitka Bajtková

Jitka BajtkováExpert Radynacestu.cz

Krása se musí prožít… ale za rohem nečeká.


Všechny články     Zobrazit zájezdy



Získejte pravidelné tipy na skvělá místa

Přidejte se do klubu a získáte exkluzivní přístup ke skrytým perlám v Evropě i ve světě, které vám představí naše největší cestovatelské osobnosti.

Katalog 2024